Last reviewed · How we verify

NCT03254537

Effect of Mediterranean Diets Based on Organic and Conventional Foods

Status unknown NA Last updated 18 August 2017
What this trial tests

NA trial testing Mediterranean Organic in Health Status in 27 participants. Status unknown.

Timeline
1 May 2017
Primary endpoint
1 August 2017
31 December 2017

Quick facts

Lead sponsorNewcastle University
PhaseNA
StatusStatus unknown
Study typeINTERVENTIONAL
Allocationrandomized
Designparallel
Maskingnone
Primary purposebasic science
Enrollment27
Start date1 May 2017
Primary completion1 August 2017
Estimated completion31 December 2017
Sites2 locations across United Kingdom, Greece

Drugs / interventions tested

Conditions studied

Sponsor

Newcastle University

Who can join

Adults 18 to 40, any sex, with Health Status. Patients with the condition only — healthy volunteers not accepted.

Sponsor's own description

Results from a small number of human cohort studies are also available and indicate that there are positive associations between organic food consumption and reduced risk/incidence of certain acute diseases (e.g. pre-eclampsia, hypospadias) and obesity/overweight. Results from animal dietary intervention studies suggest that (i) switching to organic food consumption results in significant changes in hormonal balances and an increase in immune system responsiveness and (ii) differences in pesticide residue, cadmium, protein and antioxidant concentrations between organic and conventional foods are major drivers for hormonal balances and immune system parameters in animals. However, there is virtually no published data from (i) long-term cohort studies focusing on chronic diseases (e.g. cardiovascular disease, diabetes, cancer and neurodegenerative conditions) and (ii) controlled human dietary intervention studies comparing effects of organic and conventional diets. It is therefore currently not possible to assess whether and estimate to what extent organic food consumption may affect human health.

Publications & conference data

2 peer-reviewed publications reference this trial (live from Europe PMC):

  1. Diet and food type affect urinary pesticide residue excretion profiles in healthy individuals: results of a randomized controlled dietary intervention trial.
    Rempelos L, Wang J, Barański M, Watson A, et al · · 2022 · cited 32× · PMID 34718382 · DOI 10.1093/ajcn/nqab308
  2. Diet, but not food type, significantly affects micronutrient and toxic metal profiles in urine and/or plasma; a randomized, controlled intervention trial.
    Rempelos L, Wang J, Barański M, Watson A, et al · · 2022 · cited 6× · PMID 36041176 · DOI 10.1093/ajcn/nqac233

Verify or expand the search:

Other recruiting trials for Health Status

Currently open trials in the same condition.

Other Newcastle University trials

Trials by the same sponsor.

Verify against primary sources

Data sources for this page

Drug Landscape aggregates and links these public records for informational use only. Always verify against the primary source before clinical or regulatory decisions. Canonical URL: https://druglandscape.com/trial/NCT03254537.

Primary sources · FDA · ClinicalTrials.gov · EMA · SEC EDGAR · ChEMBL · Wikidata · full sourcing